Діагностика великовантажних автомобілів

При технічному обслуговуванні автомобілів не завжди можливо вчасно виявити ті чи інші несправності вузлів та агрегатів. Тільки застосування діагностики забезпечує належний контроль за технічним станом усіх агрегатів, вузлів та систем автомобіля без їхнього розбирання.

Діагностика є складовою системи технічного обслуговування. Вона проводиться на спеціалізованих постах перед проведенням автомобіля.

Перед постановкою автомобіля на ТО-1 або три роботи автомобілів в умовах ‘підвищеної небезпеки (у гірських умовах тощо), виробляють так звану загальну або експрес-діагностику. При цьому технічний стан автомобіля та агрегатів, що забезпечують безпеку руху, визначається без виявлення конкретних несправностей, тобто видається лише інформація справний чи несправний автомобіль (агрегат).

Поглиблена (поелементна) діагностика проводиться на спеціалізованих мостах за 1-2 дні до встановлення автомобіля на ТО-2. При цьому виявляються конкретні несправності агрегатів, вузлів та систем і автомобіль у разі потреби направляється в зону поточного ремонту, а потім на посади ТО-2. У нашій країні та за кордоном найбільшого поширення набули стенди та прилади для визначення технічного стану карбюраторних двигунів та автомобілів. У 1975 р. Білоруським автомобільним заводом разом із Білоруським політехнічним інститутом розроблено проект лінії поглибленої діагностики автомобілів БелАЗ, поєднаної з конвеєрною лінією технічного обслуговування автомобілів БелАЗ, що діє Гайському ГЗК. Найближчими роками пости діагностики автомобілів БелАЗ будуть введені на ряді великих гірничих підприємств.

Оцінка технічного стану дизельних двигунів здійснюється за такими діагностичними параметрами: – Відносній величині витоку повітря при пневматичному обпресуванні циліндрів; – Витрати картерних газів; – Розрядження у всмоктувальному колекторі; – тиску олії в головній масляній магістралі; – відпрацьованих газів за режиму розгону.

Оцінка кожного з перерахованих параметрів проводиться за допомогою приладів, що серійно випускаються: приладом для визначення технічного стану циліндро-поршневої групи (зносу циліндрів, поршневих кілець, герметичності прокладок, стану клапанів), димоміром (контроль повноти згоряння робочої суміші), витратомірами (для палива , що прориваються в картер), електронним вимірювачем випередження упорскування, приладом для перевірки форсунок (тиску впорскування) на двигуні, вимірювачем частоти обертання та ін.

Тягові та гальмівні якості автомобілів визначаються на стенді з біговими барабанами, створеному на Білоруському автозаводі.

Для перевірки електрообладнання користуються приладами, що серійно випускаються, і інструментом. Таким же чином перевіряють пневматичну, гальмівну систему автомобіля, сходження передніх коліс, стан шкворневого з’єднання передньої осі та рульового управління, натяг приводних ременів, тиск у шинах і т.д.

Впровадження діагностики сприяє підвищенню технічної готовності автомобілів, збільшенню терміну служби їх вузлів та агрегатів та забезпечує високу експлуатаційну надійність.